KSeF – wyzwania dla podatników
Chociaż Ministerstwo Finansów wskazuje wiele korzyści związanych z KSeF, przedsiębiorcy nadal mają wiele wątpliwości, związanych szczególnie z technicznymi aspektami funkcjonowania systemu. Obawiają się, że nieprawidłowości związane z jego działaniem mogą spowodować problemy biznesowe oraz utrudnić prawidłowe rozliczanie podatków.
Według założeń ustawodawcy Krajowy System e-Faktur stanie się od 1 lipca 2024 r. obligatoryjną platformą do wystawiania i odbierania faktur elektronicznych dla przedsiębiorców. Dla małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.
Awarie
Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 106nf ust. 1 ustawy o VAT, w sytuacji wystąpienia awarii podatnik będzie miał możliwość wystawienia faktury poza systemem KSeF, zgodnie z przyjętym wzorem. Tak wystawione faktury będą uprawniały do odliczenia VAT.
Problem powstaje natomiast w związku z art. 106nf ust. 4 ustawy o VAT, który wskazuje, że po zakończeniu awarii sprzedawca będzie musiał w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii wysłać do KSeF faktury wystawione poza systemem w celu nadania im numeru identyfikacyjnego. Powyższy zapis wzbudza wątpliwości i może rodzić komplikacje dla podatników. Przykładem może być sytuacja, w której dojdzie do podwójnego rozliczenia VAT z faktury. Takie ryzyko może wystąpić głównie wśród podmiotów, które prowadzą działalność na szeroką skalę i otrzymują regularnie tysiące faktur.
Kolejnym szczególnym punktem jest art. 106nh ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje, że w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta